De Nederlandse cultuur bij zakendoen

Nederland kenmerkt zich op een unieke manier binnen de zakenwereld. Dit heeft onder andere te maken met de andere manier van zakendoen die wij hier in Nederland kennen. Deze cultuur is niet één op één over te nemen binnen andere landen, waardoor het voor bedrijven lastig kan worden om op de juiste manier in Nederland op de markt te komen of juist als Nederlands bedrijf uit te breiden naar het buitenland. Bedrijven doen er dan ook goed aan om zich in te lezen in de Nederlandse cultuur die binnen de zakenwereld geldt, omdat dit uiteindelijk zal leiden tot betere resultaten binnen salesgesprekken, de afzetmarkt en de groei van de onderneming.

De Nederlandse cultuur heeft een aantal unieke onderdelen waar buitenlandse bedrijven altijd rekening mee moeten houden. Hierbij wordt vooral de focus gelegd op de verschillende onderdelen die wij in Nederland als gewoon zien maar in het buitenland niet altijd binnen de normale zakelijke cultuur vallen. Zo zijn wij als Nederlander op een hele andere manier bezig met zaken dan de meeste bedrijven die uit andere landen komen, en daar moeten deze bedrijven dan ook op de juiste manier op in kunnen spelen.

Zakelijke communicatie

Als het aankomt op zakelijke communicatie dan is het in Nederland erg gewoon om eerst een afspraak te houden waarbij men elkaar zit, alvorens er daadwerkelijk zaken gedaan wordt. Wij zijn als Nederlanders vooral bezig met het vertrouwen van de andere partij, waarbij het in de meeste gevallen noodzakelijk is om elkaar te ontmoeten. De meeste beslissers binnen een bedrijf willen eerst het gezicht achter het bedrijf zien voordat zij daadwerkelijk in zee gaan met een specifieke partij, en het is dan ook niet vreemd dat deze beslissers tijdens een telefoongesprek vaak als eerst vragen wanneer iemand kan langskomen. Vertrouwen is altijd al een belangrijk onderdeel van zakelijke communicatie geweest in Nederland, en dat zal ongetwijfeld de komende jaren alleen nog maar zo blijven.

De taal die iemand tijdens een gesprek gebruikt is daarbij ook zeer belangrijk. Deze moet goed overeenkomen met de gesprekspartner. Als zakelijke consultant kom je niet weg met een slecht accent of een onverstaanbare stem; alles moet simpelweg goed aansluiten bij de gesprekspartner. Dit is voor Nederlandse ondernemers vooral belangrijk, omdat zij zeker willen zijn dat zij zakendoen met een partij die ook echt kan doen wat zij beloven.

Veel Nederlandse bedrijven sturen daarbij ook altijd op een goede samenwerking. Het is voor hen belangrijk dat een samenwerking niet eenmalig is, en dat zij regelmatig bij een bepaalde partij kunnen aankloppen. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel waar buitenlandse bedrijven die naar Nederland komen rekening mee moeten houden.

Zakelijke etiquette

Binnen de Nederlandse zakelijke etiquette is het van belang dat men weet hoe de ander aangesproken moet worden en op welke manier men bijvoorbeeld bij een belangrijke afspraak aankomt. Zo zijn wij als Nederlander ontzettend gesteld op onze eigen tijd, en kunnen bedrijven en zakelijke contacten het absoluut niet maken dat zij veel te laat op een afspraak aankomen. Dit biedt een beeld waarin weinig vertrouwen naar voren komt, wat al snel kan leiden tot vervelende gevolgen voor bepaalde afspraken die binnen een samenwerking worden opgesteld.

Zoals hierboven ook al is aangegeven, is vertrouwen een van de belangrijkste aspecten binnen zakendoen voor Nederlanders, en moeten bedrijven zich dan ook altijd aan een bepaalde etiquette aanhouden op het moment dat zij in zee gaan met een Nederlands bedrijf. Daarom geldt in Nederland altijd:

‘Te vroeg aankomen betekent dat je op tijd bent’
‘Op tijd aankomen betekent dat je te laat bent’
‘Te laat aankomen betekent dat je beter niet kunt komen’

Zakelijke beslissingen maken

In Nederland worden zakelijke beslissingen op een heel andere manier gemaakt dan in het buitenland gebruikelijk is. Zo kiezen de meeste Nederlandse bedrijven ervoor om eerst intern belangrijke beslissingen te maken alvorens deze naar buiten worden gebracht. Denk hierbij aan grote contracten die zij gaan afsluiten; deze worden eerst intern met een groot team besproken voordat zij ook echt aan tafel gaan zitten met een partij die bepaalde diensten en goederen kan leveren om deze nieuwe projecten uit te voeren. Het is dan ook niet vreemd dat bij grote beslissingen zelfs de CEO van het bedrijf een plek aan tafel inneemt, zodat deze kan meebeslissen binnen de uiteindelijke onderdelen waarmee het bedrijf verder zal gaan.

Meetings in Nederland

De afspraken die bedrijven met andere bedrijven inplannen zijn op zijn minst gezegd een van de belangrijkste onderdelen van zakendoen in Nederland. Ieder bedrijf wil met een partij in zee gaan waarbij vertrouwen hoog op de prioriteitenlijst staat. Zo is te laat komen, zoals hierboven al duidelijk is gemaakt, een echte no-go binnen Nederland. Maar ook het treffen van de juiste voorbereidingen is van groot belang; bedrijven mogen hier niet aankomen zonder zich goed te hebben voorbereid.

Dit kost tijd en bovendien ook geld, en het geeft een ontzettend slechte indruk van het bedrijf dat aanwezig is bij deze afspraak. Goede verkopers weten dan ook dat zij altijd op tijd moeten zijn en zich goed moeten voorbereiden, omdat dit zakendoen op de Nederlandse markt alleen maar zal vereenvoudigen.

Onderhandelen in Nederland

In Nederland wordt op een heel andere manier onderhandeld dan in het buitenland gebruikelijk is. Onderhandelen gaat altijd op topsnelheid en er moet zo snel mogelijk een beslissing gemaakt worden. Er is geen tijd en speling om te zorgen voor oponthoud, iedereen is direct toe aan duidelijkheid wat betreft oplevering, kosten, tijd die het kost en talloze andere factoren. Dit is vaak nieuw voor bedrijven die naar Nederland komen, zo is het in Zwitserland normaal om eerst een half uur over onderwerpen buiten zakendoen te praten, terwijl we in Nederland toch na een minuut of vijf al kunnen beginnen met het onderhandelen over contracten.

Het belang van tijd in Nederland

Nederlanders zijn ontzettend gesteld op hun eigen tijd, vooral in de zakenwereld. Bedrijven die nieuw zijn op de Nederlandse markt moeten hier vaak toch wel even aan wennen. Zo kan een meeting soms maar 15 minuten lang zijn, omdat de persoon waarmee een afspraak is gemaakt simpelweg beperkte tijd heeft om hier uitgebreid op in te gaan. En zo worden beslissingen gelukkig aanzienlijk sneller genomen.